Microsoft a Yahoo! hlásí anti-Google přístup k ochraně soukromí

23. 7. 2007 | 00:00

Velké vyhledávače, neschopné držet krok s podílem společnosti Google na trhu, jsou odhodlané zdokonalit své techniky na ochranu soukromí. Minulý týden Ask.com – jako první mezi velkými vyhledávači – představil nový software, který umožňuje naprosto anonymní vyhledávání na webu. Společnosti Microsoft a Yahoo! nyní uvedly své vlastní, zbrusu nové postupy na ochranu soukromí. Ask a Microsoft zároveň vyzývají všechny webové vyhledávače a společnosti zabývající se online inzercí, aby přijaly soubor nových standardů na ochranu soukromí. Peter Cullen, vedoucí odboru ochrany soukromí ve společnosti Microsoft, pro Reuters uvedl: „Domníváme se, že nastal čas, aby se v rámci celého odvětví na toto téma rozvinula debata“. „Stávající mozaika možností ochrany a toho, jak si je společnosti vykládají, je pro zákazníky skutečně matoucí.“ Ask, Microsoft a Yahoo! jednoduše doufají, že využijí aktuálního rozruchu okolo standardů společnosti Google na ochranu soukromí. Ve svém hodnocení nejznámějších webových společností zařadila Privacy International, organizace typu „watch-dog“, Google až na úplný konec svého žebříčku a po četných stížnostech ze strany obhájců soukromí Federální obchodní komise (Federal Trade Commission) pokračuje v prošetřování nákupu online inzertní sítě DoubleClick společností Google. Není to náhoda, že právě Microsoft stál v čele žádostí o to, aby FOK věc prošetřila, přičemž jako důvody uváděl protikartelové otázky i otázky ochrany soukromí. Za několik posledních měsíců Google ve věci ochrany soukromí provedl několik ústupků. Společnost plánuje anonymizovat vyhledávání uživatelů po uplynutí 18 měsíců a představila nové webové cookies, které zmizí, pokud uživatel otevřenou webovou stránku nenavštíví po dobu 2 let. Ale toto opatření týkající se cookies téměř nic neznamená a ve svém nejnovějším prohlášení Ask, Microsoft a Yahoo! ujistily, že jsou v této záležitosti o krok napřed než nejoblíbenější světový vyhledávač. Stejně jako Google i Microsoft tvrdí, že údaje o vyhledáváních uživatelů zanonymizuje po 18 měsících – dojde k odstranění cookies, IP adres a dalších identifikátorů, které vyhledávání váží k určitému přístroji. Ale na rozdíl od svého konkurenta Mountain View, Redmond tento krok provádí se zpětnou platností. Společnost pro své „živé vyhledávání“ navíc plánuje představit nový software, který funguje na podobném principu jako software společnosti Ask a který uživatelům umožní, aby jejich dotazy byly anonymní již od začátku vyhledávání. Mezitím společnost Yahoo! uvedla, že údaje o vyhledávání jejích uživatelů budou anonymizovány již po 13 měsících. A začaly závody v ochraně soukromí. Závody ve vyhledávání vlastně ani nejsou závody. Podle nejnovějšího průzkumu, který provedl comScore, světový trh vyhledávání vede s podílem 49,5% Google. Microsoft se na trhu podílí jen 13,2%, Ask 5% a Yahoo! je se svými 25,1% zhruba někde uprostřed. Neočekává Microsoft náhodou schválení svého vlastního velkého obchodu s online inzercí? Ano, očekává. Má se jednat o 6 miliardový nákup aQuantive, přímého konkurenta DoubleClicku. Microsoft se ovšem i na tomto trhu zavázal k ochraně soukromí. Společnost vysvětlila, že jakmile začne dodávat inzeráty na síť webových stránek třetí strany, nebude možné uživatelovy kroky v této síti vysledovat; tedy za předpokladu, že uživatel svůj inzerát zruší. Redmond se zároveň připojuje k Iniciativě inzertní sítě (Network Advertising Initiative, NAI), koalici online inzertních společností, která se zabývá ochranou soukromí koncových uživatelů. DoubleClick je také členem Iniciativy inzertní sítě, ale to není tím hlavním, co chce Microsoft sdělit. Na okraj V diskusi o boji proti získávání údajů internetovými vyhledávači, čtenář internetového magazínu Reg s přezdívkou „The Cube“ nastínil způsob, jakým pracuje inovace FireFoxu nazvaná Track Me Not (Nesleduj mě). „Track me not“ v pravidelných intervalech „hází“ na stránky vyhledávačů náhodné dotazy, k čemuž využívá ohromného množství nepoužitelných informací. Tyto informace pak redukují možnost vytvořit hodnověrný profil uživatele. Pokud by vylepšený FireFox nezačaly používat miliony lidí, bude „Track me not“ jen zbytečným snažením. Ovšem na druhou stranu je to skvělý způsob, jak na Google ukázat dlouhý nos. Cade Metz, San Francisco

Kdo jsme

  • Tento web provozuje iure, neziskovka zabývající se ochranou občanských svobod.
     

Logo IuRe


 

Naše další weby

bba web

IuRe je členem

Internet Defense League