Hodnocení provozovatelů internetových služeb z hlediska respektování práva na ochranu soukromí

10. 7. 2007 | 00:00

Privacy International (PI) provedla studii, která poukazuje na ohrožování soukromí, a podle tohoto kritéria vytvořila žebříček klíčových hráčů na poli internetového poskytování služeb. Cílem průzkumu nebylo jen poukázat na zmíněný problém, ale také odhalit trendy a nová témata související se soukromím na internetu. PI zprávu vydala po šestiměsíčním prošetřování postupů souvisejících s respektováním soukromím jako je například vyhledávání, email, internetový prodej a vytváření společenských sítí. Použitá metodologie zahrnuje 20 hlavních parametrů, které obsahují zpracování, uchovávání, dostupnost údajů a jejich transparentnost či schopnost reagovat na stížnosti zákazníků. Údaje byly získávány z novinových článků, z postupů týkajících se ochrany soukromí, z blogů, z odpovědí na dotazy vlády, informací obdržených od současných a bývalých zaměstnanců společnosti, z technických analýz a rozhovorů se zástupci společnosti. Vzhledem k tomu, že žebříček pro rok 2007 je precedentem, PI aktuální zprávu považuje za konzultační a na dobu dvou měsíců plánuje další průzkum, aby tak zajistila, že se všechny nové a relevantní informace budou brát v potaz ještě než v září vyjde kompletní zpráva. Výzkum rozdělil společnosti podle barev, od zelené „k soukromí-přátelské a soukromí respektující“ až k černé, která představuje „naprosté sledování zákazníka a zakořeněné nepřátelství k soukromí“. Zatímco žádná společnost nebyla zařazena do zelené oblasti, jen několik společností bylo zařazeno do modré, která představuje společnosti „zpravidla dodržující soukromí“ (např. eBay, LiveJournal, Wikipedia). Jedinou společností, která byla v předběžné fázi výzkumu označena jako černá byl Google. Google byl nejvíce kritizován za nedostatečnou transparentnost, PI tak soudí hlavně proto, že přístup k uchovávání dat nebyl příliš jasný. „Google uchovává záznamy všech vyhledávaných vláken a přiřazených IP adres a časového údaje minimálně 18 až 24 měsíců a nedává uživatelům možnost tyto údaje vymazat. Google má přístup k dalším osobním informacím jako jsou například koníčky, zaměstnání, adresa a telefonní číslo, které jsou uloženy v uživatelově profilu na Orkutu. Google často uchovává tyto údaje dokonce i poté, co uživatel smazal svůj profil nebo odstranil informace z Orkutu.“ Přístup k soukromí společnosti Google byl označen za „vágní, nedostatečný a někdy až záludný“ a její schopnost reagovat na stížnosti zákazníků byla jen velmi slabá. Blog jednoho ze zaměstnanců společnosti Google, Matta Cuttse, kritizoval skutečnost, že společnost nezískala oprávnění k tomu, aby předávala údaje vládě Spojených států a k tomu, aby vyzrazovala vyhledávané dotazy svých uživatelů. V otevřeném dopise, který byl adresován generálnímu řediteli společnosti Google Ericu Schmidtovi, Privacy international obvinila Google z toho, že poškodil její dobré jméno. „Dva evropští novináři nám nezávisle na sobě sdělili, že představitelé společnosti Google je kontaktovali a tvrdili, že `Privacy International je ve střetu zájmu kvůli společnosti Microsoft.`“ PI také uvedla, že žádná jiná společnost ji za celou její sedmnáctiletou existenci podobným způsobem neobvinila. PI od společnosti Google žádala omluvu, „ale pokud nám ji nemůžete poskytnout, pak byste, dříve než se pustíte do očerňující kampaně, měli podle mého názoru pečlivěji zvážit postupy svých zástupců. Stejně jako v případě společností Microsoft, eBay a jiných s Vámi budeme rádi spolupracovat a pomůžeme společnosti Google vyřešit mnoho problémů spojených s ochranou soukromí, na které poukázala naše zpráva.“ *Zdroj:* http://www.edri.org/edrigram/number5.12/privacy-ranking-companies

Kdo jsme

  • Tento web provozuje iure, neziskovka zabývající se ochranou občanských svobod.
     

Logo IuRe


 

Naše další weby

bba web

IuRe je členem

Internet Defense League